Lekcje o finansach na matematyce
Realizację programu „Lekcje o finansach – edycja 2025” zainaugurowały w naszej szkole zajęcia poświęcone podatkom i wydatkom publicznym.
Uczniowie klas starszych spotkali się 3 listopada br. na wyjątkowej lekcji matematyki, która umożliwiła im lepsze poznanie świata ekonomii. Spotkanie rozpoczęła prezentacja multimedialna przybliżająca naszej młodzieży pojęcia podatków i wydatków publicznych. Temat profesjonalnie zaprezentowali swoim młodszym kolegom i koleżankom ósmoklasiści, którzy przy okazji przygotowania wystąpienia poszerzyli swoją wiedzę na temat podatków oraz sposobów ich wydatkowania przez państwo.
Po dużej dawce teorii przyszedł czas na działanie i liczenie. Uczniowie najstarszych klas wcielili się w rolę Rady Ministrów, aby w zespołach rozdysponować określoną pulę pieniędzy pomiędzy różne grupy wydatków publicznych - tak, aby ich państwo mogło sprawnie funkcjonować. Warunkiem zaliczenia zespołowi zadania było zaprezentowanie opracowanego budżetu oraz uzasadnienie podjętych decyzji. Część pierwsza zajęć zakończyła się dyskusją na temat „Jak decyzje dotyczące podatków i wydatków publicznych wpływają na codzienne życie obywateli?”.
Druga część - to lekcje matematyki w klasach V i VI. Uczniowie tych klas otrzymali broszury, które zawierały informacje dotyczące podatków najczęściej spotykanych w naszym kraju. W materiałach znalazły się również ciekawostki o nietypowych podatkach na świecie. Wiele pozytywnych emocji wzbudziła rozgrywka w grę planszową „Biznes po europejsku”. Temat podatków uczniowie „zabrali” również ze sobą do domów. Każdy chętny mógł przeprowadzić wywiad ze swoimi rodzicami o płaconych przez nich podatkach. .
Realizacja programu „Lekcje o finansach” stwarza uczniom wspaniałą okazję do zwiększania świadomości i kompetencji finansowych i nikogo nie trzeba chyba przekonywać o tym, że przydają się one często każdemu w życiu codziennym.
Przedsięwzięcie jest zrealizowane dzięki dofinansowaniu w ramach programu Ministra Finansów i Gospodarki pod nazwą: „Lekcje o finansach” – edycja 2025